Toen ik gevraagd werd om een column te schrijven voor de website van Den Helder Airport hoefde ik daar niet lang over na te denken. Ik werk hier graag aan mee. De luchthaven speelt immers een belangrijke rol in onze samenleving en ik draag met deze column graag bij aan het onderstrepen van die waarde. Waarde niet alleen voor onze gemeente, maar ook ver daarbuiten. Daarover straks meer. Eerst neem ik u nog even mee naar de geschiedenis van Den Helder Airport.
Den Helder Airport: Historie
In 1917 werd een vliegkamp opgericht voor watervliegtuigen in de Mokbaai op Texel. Voor vliegtuigen die op de grond landen, ontstond in 1918 vliegkamp De Kooy. Dit werd de thuisbasis voor jagers, jachtbommenwerpers en verkenners van de marine én voor opleidingen van de Marineluchtvaartdienst. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte de bezetter het vliegkamp, maar na zware bombardementen door de geallieerden werd het in 1944 gesloten.
Eind jaren ’40 werd De Kooy herbouwd. In 1960 kreeg het een betonnen start- en landingsbaan, waarmee meteen de weg werd vrijgemaakt voor de vestiging van de gemeentelijke helihaven in 1981. Sinds eind jaren ’60 was de helihaven gevestigd aan de rand van de stad (Boatex) waar oliemaatschappij Placid begon met helikoptervluchten, gevolgd door de NAM en Elf Petroland. In verband met geplande woningbouw, verhuisde de helihaven in 1981 naar de huidige locatie als medegebruiker van vliegkamp De Kooy.
Door de snelle ontwikkelingen in de offshore-sector groeide onze luchthaven uit tot Den Helder Airport: een luchthaven in de Europese top 3 voor offshore-vliegbewegingen.
Cruciaal vliegveld
Anno 2025 is Den Helder Airport nog steeds onderdeel van een cruciale civiel-militaire luchthaven. Met ruim 11.500 offshore vluchten per jaar en defensie-operaties speelt het een sleutelrol in de offshore-industrie en de (inter)nationale veiligheid. Dit biedt werkgelegenheid, bestaanszekerheid én economische waarde voor de hele regio.
Daarnaast is de luchthaven onmisbaar in twee grote opgaven van deze tijd: de energietransitie en veiligheid. Vluchten verbinden dagelijks Den Helder met windparken, booreilanden en defensie-operaties, waarmee het bijdraagt aan duurzaamheid en strategische stabiliteit.
De ’Drie-eenheid²’
De kracht van Den Helder Airport ligt in de samenwerking binnen wat ik noem: de ’Drie-eenheid²’, Luchthaven, Zeehaven en Kennishaven (drie-eenheid), civiel en militair (in het kwadraat). Deze unieke combinatie maakt Den Helder tot een strategisch centrum waar onderhoud, innovatie en veiligheid samenkomen.
Uitdagingen & kansen
Tegelijkertijd zijn er uitdagingen. Stijgende kosten en dalende omzet zetten druk op de lang termijn exploitatie, wat vraagt om daadkracht, samenwerking en innovatie. Als deze elementen aanwezig zijn biedt de toekomst ons kansen. Den Helder Airport gaat – naast de betrouwbare service aan strategische partners – inzetten op drones en elektrisch vliegen. Dit verduurzaamt transport en stimuleert innovatie. Denk aan drones voor windparkinspecties en elektrische helikopters, gecombineerd met opleidingen die civiel-militaire samenwerking versterken.
De decennialange staat van dienst van Den Helder Airport en het succes van initiatieven zoals Maritiem innovatiecentrum METIP toont aan dat we in staat zijn om samen een duurzaam ecosysteem te bouwen. Recente rapporten van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en gesprekken met het bedrijfsleven, de provincie Noord-Holland, het Rijk, Defensie en onderwijsinstellingen bevestigen het potentieel van de luchthaven.
Als wethouder ben ik trots op hoe Den Helder Airport, samen met de zee- en kennishaven, dagelijks bijdraagt aan onze energietransitie, veiligheid en innovatie. Een plek waar historie, heden en toekomst samenkomen en waar we gezamenlijk met vertrouwen naar grote hoogte vliegen.
Fotigui Camara, wethouder
Gemeente Den Helder
07-02-2025