Den Helder, Netherlands

Over onze luchthaven

Den Helder Airport is eind jaren 60 ontstaan met de opkomst van de offshore-industrie op het Nederlands Continentaal Plat en heeft zich in  50 jaar ontwikkeld tot Nederlands enige allround offshore luchtvaartcentrum.

Sinds begin jaren 80 maakt Den Helder Airport medegebruik van een aantal faciliteiten van Maritiem Vliegkamp De Kooy. Dit betreft het gezamenlijk gebruik van de start/landingsbaan, de verkeersleiding, brandweer en meteo.

De luchthaven maakt ook onderdeel uit van de vitale energie infrastructuur en is het enige vliegveld in Nederland vanwaar passagiers, dankzij een strenge Covid-19 procedure, naar de primaire energiegebieden kunnen vertrekken.

Netherlands Offshore Aviation Mainport

Den Helder Airport is de primaire keuze voor de offshore-industrie mede dankzij haar perfecte ligging ten opzichte van de wind, olie- en gasvelden die centraal en in zuidelijke delen van de Noordzee zijn gelegen. Maar ook door de efficiënte verbinding met Schiphol. Den Helder Airport is oprichter en prominent lid van de Europese North Sea Heliports Alliance (NSHA), bestaande uit de 6 belangrijkste offshore vliegvelden van 5 Europese landen rondom de Noordzee die samen verantwoordelijk zijn voor het vervoer van ruim een miljoen passagiers per jaar.

Den Helder Airport is ingericht voor de toekomst met alle faciliteiten van een internationale luchthaven. Verkeersleiding, 1,3 kilometer ILS start- en landingsbaan, 12 spots, 5 hangaars, passagier- en bagage controlesystemen, terminal, incheckbalies, afhandelingsbedrijven, security, marechaussee, douane, ondergrondse brandstof bunkers, beveiligde parkeerplaatsen, etc. Hierdoor kan Den Helder Airport samen met de vliegvelden van de NSHA ook directe vliegverbindingen met fixed-wing tussen o.a. Den Helder, UK en Denemarken ontwikkelen. Ook dat draagt bij aan een duurzame energietransitie.

Door de werking van de klimaatakkoorden zal het energiesysteem in Nederland en de rest van de wereld richting 2050 ingrijpend veranderen. Ook op de Noordzee, waar uiteindelijk 22.500 grote windturbines een groot deel van de Europese energiebehoefte zullen leveren. De energietransitie is daarom belangrijk voor de toekomst van Den Helder Airport. De moderne offshore helikopter is bewezen schoon, veilig en uitermate efficiënt en zal voor het vervoer van technici en kleine vracht altijd een logische, maar ook duurzame keus blijven.

In 2012 faciliteerde Den Helder Airport ruim 24.000 vliegbewegingen. Verwacht wordt dat dit na de uitfasering van de olie en gaswinning zal teruglopen, waarmee er uiteindelijk rondom de Noordzee nog ruimte zal zijn voor 5 à 6 offshore luchthavencentra. Consolidatie is onvermijdelijk. Belangrijk is dat Nederland met Den Helder Airport hier deel van uit blijft maken. Met het verduurzamen van alle grondoperaties voor 2030, het faciliteren van maritieme drones en een optimale inrichting is de Nederlandse offshore luchtvaart klaar voor de toekomst.

Handige informatie

Openingstijden

Den Helder Airport is geopend op weekdagen van 07.00-22.00 uur en in de weekenden en op Nationale en Christelijke feestdagen van 07.00 – 12.00 uur en van 15.00 – 20.00 uur.

Huishoudelijk reglement

Lees hier alle belangrijke informatie die in ons huishoudelijk reglement staat omschreven.

Gevonden voorwerpen

Voor verloren voorwerpen kunt u telefonisch contact opnemen met NoordWest Services & Security, tel. 0223-637 770. Alle gevonden voorwerpen worden gemeld aan gemeente Den Helder. U kunt uw verloren voorwerp terugvinden via de volgende link https://www.verlorenofgevonden.nl.

Roken

Roken is op Den Helder Airport uitsluitend buiten toegestaan. Er staan rechts van de ingang (gezien vanaf zebrapad) van de terminal asbakken. 

Geluidshinder

Den Helder Airport en Maritiem Vliegkamp de Kooy doen hun uiterste best om zo min mogelijk geluidshinder te veroorzaken. Voor eventuele klachten kan het online klachtenformulier worden gebruikt of worden gebeld met het gratis nummer 0800-022 60 33 of 0223-658 670 .

Spotters

Als spotter is het langs de hekken van Den Helder Airport goed vertoeven. Op de website van Spotting Group De Kooy vindt u fotomateriaal afkomstig van spotters op Den Helder Airport. Hier vindt u ook informatie over de meest geschikte spotlocaties. Tevens hebben de spotters een groep op Facebook genaamd  EHKD-Spotters MVK De Kooy/Den Helder Airport.

Foto van Annalies Kemp

Faciliteiten

Den Helder Airport biedt diverse faciliteiten vergelijkbaar met andere Nederlandse luchthavens, zoals:

Op de eerste etage van de terminal is een vergaderzaal beschikbaar met fraai uitzicht op het platform. De ruimte is voorzien van airconditioning en een conferentietafel met 12 stoelen. De huurprijs bedraagt € 120,00 per dagdeel, exclusief B.T.W. Deze prijs is inclusief het gebruik van het projectiescherm, whiteboard en 65″ beeldscherm.

Koffie/thee en volledige catering kan worden verzorgd door Restaurant Vice Versa, gevestigd in de terminal.
U kunt rechtstreeks contact opnemen met Vice Versa inzake de catering.
Telefoon: 0223-660 541

De algemene voorwaarden zijn van toepassing op de vergaderruimte van Den Helder Airport. 

In de terminal bevindt zich restaurant Vice Versa waar u terecht kunt voor een drankje, een kleine snack, een broodje of een warme maaltijd.

Restaurant Vice Versa is geopend van maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 18.30 uur. Op zaterdag en zondag is het restaurant beperkt geopend i.v.m. beperkte vliegoperaties.


Den Helder Airport biedt gratis glasvezel internet aan zodat u op de luchthaven uw e-mail kunt checken, documenten kunt versturen of kunt surfen op het web, middels uw eigen mobiele apparaat.

 

Den Helder Airport beschikt over een groot parkeerterrein op loopafstand van de terminal tegen gunstige tarieven.  

In de terminal zijn bagagekluizen te huur tegen een vergoeding van €10,00. Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden.

Voor mindervaliden is een parkeerplek beschikbaar voor de hoofdentree van de terminal. In de centrale hal bevindt zich een aangepast toilet (geschikt voor rolstoel).


Er is gelegenheid tot babyverzorging in het damestoilet in de centrale hal.

Tussen het luchthavenkantoor en de terminal bevindt zich de motoren- en fietsenstalling. 

Statistieken

Den Helder Airport behoort tot de top 3 van Europa als het gaat om het aantal landingen.

Vliegbewegingen

2018
16.424
2019
15.232
2020
12.600

Passagiers

2018
83.310
2019
83.766
2020
59.966

Vracht

2018
135.471
2019
136.880
2020
194.203

Geschiedenis

Onze luchthaven bestaat inmiddels 50 jaar. Hieronder een overzicht van onze rijke historie.

Jaren '60
Ontstaan Luchthaven

In de jaren zestig kwam de offshore-industrie in de Nederlandse sector van de Noordzee op gang. Eind jaren zestig besloot oliemaatschappij Placid om als eerste helikoptervluchten te gaan uitvoeren vanaf de toen nieuw aangelegde gemeentelijke helihaven in Den Helder. Later zouden ook de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en Elf Petroland dit voorbeeld volgen. Het werd op een gegeven moment zo druk, dat het gebrek aan ruimte zeer nijpend werd.

1981
1981 Terminal geopend

De gemeente Den Helder nam derhalve het besluit om naast marinevliegkamp De Kooy een stuk grond van Domeinen te pachten en hierop een nieuwe helihaven aan te leggen. Er kon medegebruik worden gemaakt van de start/landingsbaan, brandweer, verkeersleiding en meteo van marinevliegkamp de Kooy. De terminal kon in mei 1981 worden geopend. Verder werd met de betrokken oliemaatschappijen overeengekomen dat zij voor een periode van tien jaar garant zouden staan voor de exploitatiekosten. Omdat dit laatste voor hen in feite een branchevreemde activiteit was, stapten de maatschappijen er na deze periode weer uit. Hierop besloot de gemeente Den Helder samen met KLM Noordzee Helikopters een BV op te richten, die drie jaar later werd omgezet in een CV. Het KLM-belang is inmiddels overgenomen door CHC Helicopter.

1991
1991 Terminal uitgebreid

Na de oprichting van de B.V. volgden de ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In 1991 werd de terminal aanzienlijk uitgebreid en liet het voormalige KLM ERA Helicopters een grote hangaar bouwen. Tegelijkertijd werd het Instrument Landing System (ILS) in gebruik genomen zodat het vliegverkeer ook onder slechte weersomstandigheden doorgang kon vinden.

1995
1995 Luchthavenkantoor geopend

In 1995 werd een modern kantoorpand gebouwd en in gebruik genomen. Hierin was onder andere het kantoor van Den Helder Airport gevestigd. Het jaar daarop verrees een nieuw kantoorgebouw van oliemaatschappij Elf Petroland en lieten Schreiner Airways en Skyline Aviation ieder een eigen hangaar neerzetten. 

1998
1998 Aanleg nieuwe taxibaan

Er werden een nieuwe taxibaan en enkele spots aangelegd en in 1998 werd een tweede hangaar voor Skyline opgeleverd en in gebruik genomen.

1999
1999 Overname hangaar 1

In 1999 heeft Den Helder Airport de hangaar van het toenmalige Schreiner overgenomen en is het parkeerterrein uitgebreid met 160 plaatsen waardoor de totale parkeercapaciteit voor passagiers werd verhoogd tot 430 plaatsen.

2000
2000 Platform aangelegd

In juni 2000 is  een groot platform aangelegd met een vloeistofdichte vloer (6000 m²) en zijn de eerst aangelegde spots, in verband met aangescherpte milieueisen, voorzien van een vloeistofdichte vloer en een riolering met olie- en vetafscheider.

2003
2003 Opening nieuwe terminal

In juni 2003 werd de huidige terminal opgeleverd en in gebruik genomen.
De directie van Den Helder Airport verhuisde ook naar dit gebouw.

2007
2007 Bezoekersparkeerterrein gefaseerd uitgebreid

Tussen 2007 en 2013 is het bezoekersparkeerterrein gefaseerd uitgebreid van 427 naar 873 plaatsen en voorzien van bebording, zodat men na een periode offshore gemakkelijk de auto kan terugvinden. 

2010
2010 Hangaar 5 in gebruik genomen

In juli 2010 is hangaar 5 van Den Helder Airport in gebruik genomen.
Op 1 januari 2013 werd de nieuwbouw grenzend aan deze hangaar opgeleverd. Bijzonder aan hangaar 5 is dat op het dak zonnepanelen zijn geplaatst, waardoor in de eigen energievoorziening behoefte kan worden voorzien. Deze duurzaam gebouwde hangaar is uitstekend geïsoleerd, verwarmd en voorzien een vloeistofdichte vloer.

2013
2013 Toegankelijkheid terminal verbeterd

Om de toegankelijkheid van het voorrijdcircuit en de bushalte te verbeteren voor Connexxion, is het terrein voor de terminal in 2013 opnieuw ingericht. In het midden van het plantsoen is een rijstrook aangelegd met aan de ene zijde taxistandplaatsen en aan de andere zijde de zogeheten Kiss & Ride plaatsen.

2014
2014 Nieuwe brandstofinstallatie aangelegd

In 2014 is er een geheel nieuwe brandstofinstallatie door Air BP aangelegd.
De uitgevoerde werkzaamheden omvatten de installatie van twee ondergrondse opslagtanks met een capaciteit van 60.000 liter per stuk, de aanleg van nieuwe ondergrondse leidingen en de uitbreiding van het aantal tanklocaties van zes naar tien. Op 4 april 2014 is de nieuwe brandstofinstallatie officieel in gebruik genomen.

2015
2015 Vervanging helikoperspots

In januari 2015 is Ballast Nedam begonnen met het inmeten van het te vernieuwen platform en de aan te leggen track voor de tankwagen, waarna in februari de echte werkzaamheden konden beginnen. Het betrof een vervanging van de drie spots die als eerste werden aangelegd bij de vestiging van Den Helder Airport in 1981 op de huidige locatie. In plaats van weer drie vloeistofdichte asfalt oppervlakken met de nodige goten aan te leggen, is gekozen voor één grote vloeistofdichte, naadloze betonnen plaat met 1 goot. Beton is duurzamer, waardoor de komende jaren geen onderhoud, maar uitsluitend inspectie nodig is. Het nieuwe platform is 23 april 2015 officieel geopend door de luchthavendirecteur en de voormalig directeur die namens Den Helder Airport projectleider was.

2019
2019 Verduurzaming

In het voor jaar van 2019 zijn op het dak van de terminal 650 zonnepanelen geplaatst, die tezamen goed zijn voor een opbrengst van 998.07 kwh/kwp en zorgen voor 107.043 kg/jaar vermindering van de CO2-uitstoot.
Om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de hernieuwbare energiemarkt zal Den Helder Airport ook haar operaties moeten verduurzamen.
Ook de luchtvaart zoekt naar alternatieven om de CO2 uitstoot zo ver mogelijk terug te brengen. DHA ontwikkelt dit samen met haar Europese partners.