Den Helder, Netherlands

DHA is toegetreden tot het DIOL-project.

Den Helder Airport is sinds april 2023 toegetreden tot DIOL (Develop Innovative Offshore Logistic). Het goedgekeurde plan bestaat uit het aanpassen van delen van een van onze hangaars voor gebruik voor geavanceerde luchtmobiliteit (AAM) en het upgraden van het elektriciteitsnetwerk en het installeren van oplaadinfrastructuur voor AAM op ons platform. Verder is het revitaliseringsnetwerk van het NSHA opgenomen om de ontwikkeling van routes tussen de grote offshore steden voor AAM mogelijk te maken.

DIOL omarmt de visie die is uiteengezet in Richtlijn 2018/2001 en ondersteunt de Verklaring van Esbjerg over de Noordzee als groene energiecentrale van Europa (NS GPPoE). Deze verklaring, ondertekend door de premiers van Denemarken, Duitsland, België en Nederland tijdens de Noordzeetop in Esbjerg op 18-05-2022, vormt de basis voor onze concrete acties.

DIOL speelt een centrale rol bij het faciliteren van de ontwikkeling van een offshore systeem voor hernieuwbare energie dat deze vier landen en Frankrijk met elkaar zal verbinden. In DIOL erkennen we het belang van het opzetten van de nodige logistieke infrastructuur om het succes van meerdere onderling verbonden offshore RE-projecten en -hubs te garanderen.

Met de ambitieuze doelstelling om tegen 2030 minimaal 65GW aan offshore windenergie te leveren, tegen 2050 150GW en tegen 2030 een productiecapaciteit van 20GW aan groene waterstof te installeren, is het zowel dringend als cruciaal om de belangrijkste infrastructuuraanbieders te ondersteunen die door deze doelstellingen worden beïnvloed.

Om het uitbreidingsproces te versnellen, leidt DIOL een toekomstgerichte en veerkrachtige logistieke keten. We geven prioriteit aan innovatie binnen het kader van een transnationale gecoördineerde inspanning. Onze samenwerking richt zich op het testen van duurzame en efficiënte logistieke oplossingen voor offshore overdracht en diensten. Deze oplossingen ondersteunen de voorbereiding en exploitatie en onderhoud (O&M) van de NS GPPoE en de geplande kunstmatige energie-eilanden.

 

Belangrijkste doelen:

  • Een transnationale, veerkrachtige logistieke keten ontwikkelen om de doelstellingen van 65GW offshore windenergie tegen 2030 en 150GW tegen 2050 te ondersteunen, samen met 20GW groene waterstofproductie tegen 2030.
  • De infrastructuur van vitale hubs verbeteren om de volgende generatie offshore schepen en structuren te kunnen ontvangen.
  • Technische, juridische en zakelijke vereisten definiëren voor upgrades van havens en luchthavens om de doelstellingen te halen.
  • Zorgen voor de veiligheid van de levering van hernieuwbare energie en infrastructuur door middel van innovatieve technologieën zoals slimme drones, hekken, robots en AI.

 

Impact:

DIOL zal 8 proefprojecten en oplossingen en 3 routekaarten opleveren, waardoor ongeveer 195 organisaties zich beter kunnen voorbereiden op de overgang naar groene energie in het Noordzeebekken.

Het project zal helpen bij het in gang zetten van de logistiek die nodig is om het geplande offshore hernieuwbare energiesysteem te ontwikkelen dat de 4 landen en Frankrijk met elkaar verbindt door groene pilots en maatregelen in de betrokken havens en luchthavens te implementeren.

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.