Den Helder, 22 april 2023 – De Stichting Kleurrijk Julianadorp organiseerde in de weekenden van 15-16 april en 22-23 april 2023 rondvluchten met een helikopter boven de bloeiende bollenvelden rondom Julianadorp, in de kop van Noord-Holland. Kleurrijk Julianadorp is er speciaal op gericht om het Julianadorp en haar omgeving in de periode dat de bloembollenvelden in bloei staan te promoten. Hierbij wordt onder andere een wandeldag georganiseerd, zijn er concerten in verschillende bollenschuren, kan men schilderen, bloemschikken, fotograferen en ook dineren tussen de bloemenvelden is mogelijk.
Rondvluchten
Maar het mooiste beeld van de kleurrijke bollenvelden krijgt men toch van bovenaf, vandaar dat er ook helikopter rondvluchten werden georganiseerd. Voor €90,00 per persoon kom men zich de weken vooraf inschrijven. Bij het boeken kon een dag en een dagdeel aangegeven worden waarop men zou willen vliegen.
De rondvluchten werden verzorgd door CHC Helicopter. Of is het nou Helicopters mét een “s”? Op de vlaggen e.d. staat het zonder “s”, maar de B.V. heet CHC Helicopters… Dit bedrijf is op Den Helder Airport (EHKD) gevestigd en voert normaal vluchten uit naar de gas- en olieboorplatforms in de Noordzee. Voor de rondvluchten waren twee type helikopters beschikbaar, een AgustaWestland AW139 (met twaalf zitplaatsen) en een Leonardo AW189 (met zestien zitplaatsen).
Teamuitje
“Team AirOnline.nl” had zich ingeschreven voor een rondvlucht op zaterdagmorgen 22 april. Nadat we ons gemeld hadden bij de incheckbalie ontvingen we onze “golden” boardingpasses.
Hierna konden we gelijk door naar de securitycheck. Volgende halte was de flightbriefing. Hier werd kort uitgelegd hoe het toestel was ingedeeld, wat wel en wat vooral niet te doen bij het in- en uitstappen bij een draaiende helikopter, hoe de vierpuntsgordels vast moeten en hoe – je in geval van nood – snel het toestel kan verlaten. In principe zijn alle ramen van de AgustaWestland AW139 (waar we mee gingen vliegen) een nooduitgang. Door simpelweg de raamrubbers eruit te trekken kan het raam verwijderd worden.
Kwartiertje
We hadden zelf oordoppen meegenomen, maar er waren ook oorplugjes voorhanden. Deze zijn zeker aan te bevelen aan boord, een helikopter maakt best een beetje geluid.
Onder begeleiding gingen de twaalf passagiers naar de gereedstaande PH-EUF. Nadat iedereen ingesnoerd zat taxiede de heli uit naar baan 21. Rustig en behoedzaam steeg het toestel op in de richting van Julianadorp.
Vrijwel direct na de start waren de kleurige bollenvelden rondom Julianadorp zichtbaar. Er werd uitgeklommen naar 1.200ft en met een paar ruime bochten kon de omgeving bekeken worden.
Na een vliegtijd van ongeveer tien minuten werd de landing ingezet. De vlucht was van korte duur. Met in- en uittaxiën zaten we bij elkaar zo’n vijftien minuten aan boord van de AW139. Kort, maar evengoed boeiend!
Na de landing kon nog even de Leonardo AW189 van CHC Helicopters bekeken worden. Deze stond stand-by op het platform. Uiteraard wilden we graag even in de cockpit neuzen, dat was geen probleem. Het viel ons op dat deze moderne heli een “mengpaneel” met veel knoppen als middenconsole heeft met daarbij vier grote beeldschermen waar menig Tv-regisseur jaloers op zou zijn!
AgustaWestland
De PH-EUF, waar we mee vlogen, is gebouwd in 2012 en draagt constructienummer 31406. Het is een AW139 en op moment van bouwen heette de fabriek AgustaWestland (naar de samenwerking tussen de Italiaanse helikopterbouwer Agusta en het Britse Westland). Vanaf 2016 is men de toestellen als Leonardo AW139 gaan aanduiden. Dit is te vergelijken met de naamwisseling van Eurocopter naar Airbus Helicopters in 2014.
Sinds 12 februari 2012 staat de PH-EUF in Nederland ingeschreven met als houder CHC Helicopters Netherlands B.V. De eigenaar is het Amerikaanse TVPX Aircraft Solutions Inc. Een tijdelijke Italiaanse testregistratie van dit toestel is niet bekend.
CHC Helicopters
Het bedrijf CHC Helicopters is een van origine Canadese luchtvaartonderneming die in 1947 werd opgericht. De letters CHC staan hierbij voor Canadian Holding Company. Tegenwoordig is CHC Helicopters in zo’n dertig landen actief met een vloot van zo’n 250 luchtvaartuigen.
In Nederland heeft CHC Helicopters voet aan de grond gekregen door in 2004 de Schreiner Luchtvaartgroep over te nemen. De Schreiner Luchtvaartgroep was op haar beurt weer sinds 1997 de eigenaar geworden van KLM (Noordzee) Helikopters. Deze volle KLM dochter vloog sinds oktober 1965 met helikopters naar boorplatformen in de Noordzee en wekte sinds 1995 al intensief samen met Schreiner, die vooral in de Rotterdamse haven en het Botlekgebied met helikopters loodsen op schepen zette. Vanuit Schreiner Noordzee Helicopters werden destijds de activiteiten boven de Noordzee voortgezet, met als thuisbasis Den Helder Airport. Dit is na de overname door CHC Helicopters zo gebleven.
Vlootoverzicht
De huidige Nederlands geregistreerde vloot van CHC Helikopters bestaat uit een vijftal Agusta/AgustaWestland AW139’s die ieder twaalf passagiers kunnen vervoeren. Het vlaggenschip van de vloot is de zestienpersoons PH-EUL Leonardo AW189.
Nederlandse vloot CHC Helicopters |
||||
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Bijzonderheden |
PH-EUA | Agusta AW139 | 31072 | 2007 | ex G-CHCW,C-GNDG, C-FNFZ, 5N-BJD, 5H-MXQ |
PH-EUE | AgustaWestland AW139 | 31387 | 2011 | |
PH-EUF | AgustaWestland AW139 | 31406 | 2012 | |
PH-EUK | AgustaWestland AW139 | 31474 | 2013 | ex G-SNSH, VP-CHF, G-LLOV |
PH-EUL | Leonardo AW189 | 89011 | 2018 | ex G-ERBA, I-EASN |
PH-SHP | Agusta AW139 | 31099 | 2007 |
Gemist?
Dit jaar de helikopter rondvluchten boven Julianadorp gemist? Kijk voor volgend jaar tijdig op de website van Kleurrijk Julianadorp om te zien of deze ook in 2024 weer plaatsvinden!