Den Helder, Netherlands

Column van Ella Soltani, directeur van T070

Een nieuw doel vinden als luchthaven

Luchthavens zijn een cruciale toegangspoort voor het faciliteren van vliegreizen. In het licht van de overgang naar een koolstofvrije luchtvaart staan ze voor grote uitdagingen en moeten ze innovatie en digitalisering implementeren. Naarmate economieën verschuiven, hebben luchthavens de kans om een cruciale rol te spelen in de ondersteuning hiervan. Dit kan betekenen dat ze hun traditionele activiteiten moeten opgeven en nieuwe kansen moeten grijpen.

Hoe vinden luchthavens hun nieuwe doel? De eerste stap is het beter begrijpen van hun sterke punten. Wat maakt de luchthaven uniek en onderscheidend? De tweede stap is hun lokale context begrijpen en nadenken over oplossingen die bij die lokale context passen. Ten slotte moeten luchthavens buiten de gebaande paden denken en contact leggen met de nieuwe belanghebbenden die kunnen bijdragen aan deze oplossingen.

Den Helder Airport is een voorbeeld van een luchthaven met een specifieke lokale context. Het is een luchthaven met een gedeeld militair gebruik, gelegen in een relatief complex luchtruim met nauwe verbindingen met Schiphol en andere luchthavens rondom de Noordzee. Vanuit civiel oogpunt bedient de luchthaven van oudsher de offshore-industrie met helikopteroperaties.

Wanneer we de strategie van de luchthaven heroverwegen en gebruik maken van haar sterke punten, zien we dat Den Helder Airport strategisch gelegen is om de wind-, olie- en gasvelden op de Noordzee te bedienen. Hierdoor kan de luchthaven actief bijdragen aan de energietransitie door vast te houden aan haar kerntaak en te functioneren als offshore mainport. Hoewel helikopters een cruciale rol blijven spelen in de offshore-industrie, wordt de drone-technologie steeds geavanceerder en we verwachten dat sommige functies van de helikopter op korte tot middellange termijn vervangen zullen worden door drones. Drones met vaste vleugels worden vaak gebruikt voor het verplaatsen van zwaardere ladingen. Deze zouden kunnen dienen als vervanging voor helikopters, maar ze kunnen niet gemakkelijk landen op schepen of helidecks. Met een lager laadvermogen kunnen roterende drones dienen als aanvulling voor het vervoer van kleine, lichte goederen met een hoge waarde of voor de inspectie van windturbines.

De belangrijkste uitdaging voor de luchthaven is om ervoor te zorgen dat drone-operaties kunnen worden geïntegreerd in het complexe Nederlandse luchtruim en om de bestaande offshore mainport te combineren met een toekomstige droneport.

Verder gaan en de luchthavenstrategie heroverwegen zou zelfs kunnen betekenen dat het dient als lokaal energieknooppunt door omliggende gemeenschappen te voorzien van stroom door bijvoorbeeld zonnepanelen. Het vinden van antwoorden op deze vragen is wat To70 doet om luchthavens te ondersteunen, aangezien we allemaal voor de taak staan om huidige uitdagingen om te zetten in toekomstige kansen.

To70 heeft eerder samengewerkt met Den Helder Airport in een impactstudie naar helikopter- en scheepsoperaties ten behoeve van windmolenparken op zee. Ons werd gevraagd om inzicht te geven in de overwegingen van belanghebbenden met betrekking tot transportkeuzes en om te onderzoeken wanneer een bepaalde modaliteit meer voordelen heeft dan de andere in termen van efficiëntie, duurzaamheid, veiligheid en kosten. Het volledige rapport is hier te vinden https://denhelderairport.nl/download-rapport/.

Ella Soltani

Managing Director
To70 Belgium

03-10-2023

 

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.