Den Helder, Netherlands

Conny van den Hoff, 30 jaar Den Helder Airport

“Never a dull moment”

Vandaag is het exact 30 jaar geleden dat ik aan de wieg stond van Helihaven Den Helder, inmiddels uitgegroeid tot Den Helder Airport, Netherlands Offshore Aviation Mainport. Ik kan ondertussen een boek schrijven over alle ontwikkelingen en uitdagingen waar we door de jaren heen voor hebben gestaan, maar ik beperk het tot enkele hoogtepunten.

Toentertijd, in 1992, was de helihaven gevestigd in een tijdelijke accommodatie (die uiteindelijk 22 jaar heeft dienst gedaan) en waren er 32 mensen werkzaam. De eerste hangaar van KLM ERA Helicopters was net in gebruik genomen en er zouden er in de jaren daarna nog 4 volgen.

De toenmalig directeur, Roel Hijmans, was gedetacheerd vanuit KLM ERA Helicopters en een bevlogen luchtvaartman. Samen hebben wij de helihaven opgebouwd en laten groeien tot de huidige offshore luchthaven met internationale status.

In 1992 hadden we een vergunning voor 13.300 vliegbewegingen per jaar. Sinds die tijd is het meerdere keren spannend geweest rond de jaarwisseling. Redden wij het met het vergunde aantal vliegbewegingen of net niet…..

Het aantal vliegbewegingen werd gedurende de volgende jaren periodiek verhoogd dankzij de goede samenwerking met Defensie en in het bijzonder Maritiem Vliegkamp De Kooy en de omwonenden van de luchthaven.

Met de toename van het aantal vliegbewegingen, nam ook het aantal operators en de behoefte aan hangaarruimte toe. In 1993 bouwde Schreiner Airways de tweede hangaar op Den Helder Airport. Vervolgens bouwde Skyline Aviation twee hangaars. In 2010 voorzagen wij wederom een tekort aan hangaarruimte en hebben wij de vijfde hangaar gebouwd. De twee hangaars van Skyline Aviation werden in 2014 door Den Helder Airport overgenomen. Momenteel liggen er weer plannen voor de bouw van een hangaar.

Uiteindelijk werd ook het semipermanente stationsgebouw te klein en hebben wij een volwaardige terminal gebouwd waar passagiers en vracht worden afgehandeld zoals we dat ook op Schiphol gewend zijn. Compleet met incheckbalies, X-Ray apparatuur, Security, Marechaussee en Douane. Ik noem onze prachtige luchthaven dan ook liefkozend “Schiphol in het klein” waarbij wij dan nog een aantal extra’s hebben, als survivalsuits die passagiers verplicht zijn te dragen tijdens de vlucht per helikopter naar de offshore locatie, een flight safety briefing in speciaal daarvoor ingerichte briefing rooms (instructies die normaliter door stewards en stewardessen worden gegeven) en periodiek alcohol en drugscontroles op offshore passagiers.

Toen Roel Hijmans eind 2008 ging genieten van een welverdiend pensioen hadden wij een volwaardige luchthaven opgebouwd waar ca 500 personen werkzaam en 32 bedrijven gevestigd waren. Ook het team van Den Helder Airport was gegroeid naar 3 personen. 
Ik heb op 1 januari 2009 het stokje van hem overgenomen.
Ondanks de crisis in olie en gas is het aantal werkzame personen rond de 450 gebleven en het team van Den Helder Airport is inmiddels gegroeid naar 5 medewerkers.

Bij zijn afscheid zei Roel tegen mij: “we hebben gepionierd en een mooie luchthaven opgebouwd. Je hoeft nu alleen nog achterover te zitten en in de gaten houden of alles goed gaat.” Niets bleek minder waar!

Met de transitie van fossiel naar hernieuwbare energie zetten wij ons volledig in om deze nieuwe markt ook voor Den Helder Airport te ontwikkelen. Niet alleen door het faciliteren van helikopters ten behoeve van de windparken die momenteel in hoog tempo worden gebouwd voor de Nederlandse kust, maar ook door het faciliteren van vluchten met (elektrische) vleugelvliegtuigen tussen enkele offshore luchthavens in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken en de opkomende markt met drones.

Kortom, in de afgelopen 30 jaar heb ik mij geen moment verveeld, veel leuke en mooie ontwikkelingen meegemaakt en door de vele uitdagingen, nooit de behoefte gehad om uit te kijken naar een andere baan. Mijn credo is dan ook: “Never a dull moment”.

Den Helder Airport ontwikkelt lekker door met nog vele nieuwe uitdagingen in het verschiet en ik hoop dan ook tot mijn pensioen verbonden te blijven aan deze geweldige luchthaven!

Happy New Year!!

01-01-2022

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.